Úder na dvoch frontoch, alebo akcia Majková a akcia Prepadlé

10.01.2012 09:57

Majková

Prvú svoju tohtoročnú akciu som absolvoval v Majkovej jaskyni s Radkom v piatok večer (6.1.). Už pri zostupe do pukliny pod Učiteľskou ma prekvapilo množstvo vyťaženého materiálu, ktorý zníži hlbku pukliny takmer na polovicu. Druhé prekvapenie prišlo v Sonde utrpenia, kde sa teraz zmestia aj traja. Bolo proste vidno, že chlapci sa cez sviatky neflákali a počas pár akcií spravili obrovský kus práce.
My sme sa s Radkom zamerali na plazivku, ktorá smeruje do doliny a postupne premenili 5 dier, čím sme ju rozšírili natoľko, že sme sa do nej vedeli preplaziť o necelý meter ďalej. Nevideli sme ale ďalej ako pred akciou, čo znamená asi 3 metre.
Na druhý deň sme sa vrátili v zložení Kučera, Magdolen, Nevařil, Igaz. Postupne sme vytvorili najlepšiu formáciu: Maťo robil na čelbe a ťažil materiál z plazivky, Peťo ťahal materiál zo sondy a presúval ho Radkovi, ktorý ho podával mne. Takto sa materiál (55 vyťažených vedier) presúva o dobrých 10 metrov ďalej a asi o 5 metrov vyššie. Maťo s Peťom premenili 8 dier, čím sa zase postúpilo v plazivke, no ťažko povedať, či ideme správnym smerom ku Garde. Na záver Peťo načal aj opačnú stenu sondy, ktorá svojim charakterom pripomína Hnilú chodbu v Garde. Ukázala sa poriadne rozpukaná, no vodou pekne tvarovaná chodbička, smerujúca ale hore. V každom prípade nám chýba akcia, počas ktorej by sme sa snažili o zvukové spojenie Gardy s Majkovou. Očakávame, že tá by nám pomohla nájsť správny smer v sonde. Ďalšie informácie očakávame z mapy, na ktorej robí Peťo, keďže počas tejto akcie sa zamerali aj nové priestory v Majkovej jaskyni.

Prepadlé

Do Prepadlého vyrážame v zostave: Tomáš s Evou, Vlado a Radovan. Cestou nachádzame novú turistickú smerovku s miestonázvom "Prepadlé" a modrou značenou cestou smerujúcou k Lozornu. Smerovník je na mieste kde zvyčajne odbočujeme zo zelenej značky smerom k Veľkému Prepadlému. Po príchode k jaskyni P2 odkláňame prúd potoka smerom k P1. Premiestnením veľkých kameňov a štrku v koryte potoka sa podarilo úplne odkloniť všetkú vodu pôvodne smerujúcu do P2. Radovan z prinesených dosák pripravil stavidlo ktoré presne zapasovalo do betónovej hrádzky a tým bol zabezpečený vstup do P2. Do jaskyne vstupujeme dvaja Radovan a Tomáš, Eva a Vlado zostávajú na povrchu.
Naším cieľom bolo skontrolovať technický stav rebríkov. Prvý rebrík bude nutné opraviť a spevniť, ďalšie dva sú v poriadku. Pokúsili sme sa o prechod do P3 no pre úzky prierez chodieb sa to podarilo len Radovanovi. V jaskyni sme pozorovali citeľný rozdiel teploty v častiach ktoré boli ochladzované tečúcou a suchými časťami smerujúcimi k P3.