Novinky

Plusy a mínusy

17.02.2014 09:08
Sobotňajší zostup do Starej gardy prinieslo neočakávané výsledky. V pozitívnom, aj negatívnom slova zmysle. Podarilo sa objaviť nové priestory v dĺžke asi 60 metrov a bohužiaľ došlo aj k nepríjemnému úrazu. Očakávaný objav ohlásili už v stredu Miki a Ševo na schôdzi a tak sme sa v sobotu stretli v hojnom počte na základni na Košarisku. Šiesti sme sa vybrali do Starej Gardy, traja išli do Ananásovej jaskyni a Ondro Trávnik k Jaskyni 60....

Meranie s vŕtačkou UNEO

11.02.2014 10:14
Tohoročné objavy v jaskyni Stará garda je treba zamerať, aby sme sa správne rozhodli, kde ďalej postupovať. Celý nový sektor okolo Dómu v prechode je totiž dosť chaotický a ťažko sa v ňom orientuje.  Keď sme na minulej akcii v pomerne hojnom počte zamerali len asi 35 m, pričom sme so sebou vliekli hore-dolu našu vŕtačku Hilti, rozhodli sme sa kúpiť malú vŕtačku čisto len na osádzanie meračských bodov. Veľkú vŕtačku by sme mohli synchrónne využívať na iný typ dier....

Objavovanie pokračuje

02.02.2014 21:44
Tento víkend nás Stará garda opäť veľmi pekne odmenila. Ševovi sa totiž podarilo objaviť niekoľko priestorov v niekoľkých úrovniach nad sebou, ktoré dokonca tvoria okruh nad Dómom prechodu. Poďme ale od začiatku. Na akciu sme sa v sobotu nachystali v peknom počte, ako Ševo poznamenal, siedmi statoční. Do jaskyne sme vyrážali okolo dvanástej. Brali sme dva transporťáky, jeden na meráky a jeden pre vŕtačku, keby sme mali potrebu úzke časti rozšíriť. Zostup bol rýchly...

Objav v Starej garde, Hilti puklina končí

26.01.2014 15:32
Miesto minulotýždňového postupu sme išli prezrieť v trojici, Kamil, Peter a ja. Zhodli sme sa na postupovom mieste medzi dvoma balvanmi, odkiaľ bolo cítiť prievan najsilnejšie. Na úvod akcie Peťo zrušil jeden veľký balvan, ktorý „visel“ nad miestom pracoviska a mne osobne vadil. Akosi som pri ňom strácal morál. Podarilo sa nám vytvoriť priestor na prácu pre troch ľudí a miesto sme pomenovali Hosťovská. Opreli sme sa potom do rozširovania úžiny s prievanom. Práca išla...

Nejasné pokračovanie Hilti pukliny

24.01.2014 10:53
Minulý víkend v sobotu sa nám podarilo rozšíriť úžinu na konci Hilti pukliny v Starej garde. Využili sme pri tom vŕtačku (3 diery) a kladivo. Prenikli sme tak do nového priestoru. Celkový postup odhadujeme najviac na 3 metre, no dostali sme sa do relatívne širokého blokoviska, kde je viac možností na pokračovanie prác. Najsilnejší prievan sme zaregistrovali zo spodu, spomedzi dvoch veľkých balvanov. Prievan teda naznačuje, že máme pokračovať smerom na Jubilejnú jaskyňu. Výškový...

Hilti puklina v novom roku

07.01.2014 17:28
   S príchodom zimy jaskyniari púšťajú povrchové pracoviská a viac ich to ťahá dnu do tepla – do podzemia. Hoci priebeh terajšej zimy stále umožňuje prácu na povrchu, akosi zo zvyku robíme radšej vnútri. Po letnej odmlke tak opäť prišla na rad jaskyňa Stará garda a jej stále otvorený problém Hilti puklina. Ešte v lete sme usúdili, že prievan v nej nie je zospodu, ale smeruje do hornej časti pukliny. Akcia koncom novembra to potvrdila. Na december pripadla iba...

Nová sonda v Borinskom krase – Stredná garda

20.11.2013 13:20
Už dlhú dobu vieme o aktívnom ponore povyše jaskyne Stará garda a aj sme ho prakticky využívali. Hlavne na jar, keď pri zvýšených prietokoch nestíha uložené potrubie vedľa vchodu odviesť vodu a okolo vstupných skruží sa vytvára jazero. Vtedy nastúpime s krompáčom a motykou a vyčistíme ponor na úpätí pravého svahu, ktorý potom spoľahlivo hltá aj niekoľkonásobné množstvo vôd oproti letnému prietoku. Dávnejšie sme uvažovali nad prienikom týmto ponorom do podzemia; čas...

Úspešný pokus o prechod jaskynným systémom Majkova- Stará garda

22.10.2013 08:40
Túto športovú akciu som sa chystal uskutočniť už oveľa skôr, no podarilo sa to až túto sobotu 19.10.2013 keď sa mi podarilo prehovoriť Petra, aby sa pridal. V zložení Andrej, Peter, a ja si otvárame  Gardu no nie ako vchod , ale ako budúci východ z jaskyne. Do podzemia vstupujeme cez Majkovu jaskyňu o  14:27 a cez prekopanú spojovaciu  chodbu sa o 15:00 dostávame do "Polnočného dómu" kam som priniesol "knihu návštev" do ktorej bol zaznamenaný...

Meranie v Garde

15.10.2013 19:23
Cez víkend (12. - 13. 10.) sa nám podarilo zamerať ďalších 73, 5 metrov v j. Stará garda a momentálne systém Garda - Majková má dlžku 1077metrov. Podarilo sa nám v čase od 13:30 do 21:00 zamerať všetky body okrem tých, ktoré sú umiestnené v bočných chodbách Polnočného dómu. Zostup, rovnako ako aj výstup z jaskyne bol rýchli a pohodlný, vďaka rebríkom a stupačkám, ktoré boli osadené tento rok. Okrem merania sme objavovali aj krásy jaskyne, ktoré sme sa snažili aj...

Práce na predlžovaní jaskýň

08.10.2013 22:43
        Už dávnejšie Paľo Červeň s manželkou Janou pomocou google map našli v Borinskom krase novú jaskyňu. Pred mesiacom Paľo povolal ďalších členov skupiny, ktorí tento krasový jav zhodnotili a odsúhlasili parametre umožňujúce jav nazvať jaskyňou. Z viacerých alternatív Paľo so ženou napokon vybrali pomenovanie Červená jaskyňa. Zavrhli tak predchádzajúce varianty Moja jaskyňa, Červeňovej jaskyňa či Manželkina jaskyňa. Táto sobotná...

V nepomenovanej jaskyni

09.09.2013 18:45
Ráno sme sa stretli na konečnej v Dúbravke, a odtiaľ sme spoločne vyrazili autom rovno na chatku.  Tam sme ešte počkali, kým príde Jana Malíková a vyrazili sme o 10:30. Pridal sa k nám aj Ševo. Typické suché septembrové počasie bolo vhodné  na povrchovú akciu. Nová lokalita, ktorú som ešte nepomenoval je vzdialená od chatky asi 2 km pešo. Okrem lokality sme cestou lesom hľadali aj hríby, a po cca 1 hodine som skupinku s pomocou GPS doviedol na miesto. Na...

V Ananásovej jaskyni

01.09.2013 20:57
29.8.2013 sme pokračovali v prácach v Ananásovej jaskyni. Rozširovali sme koncové priestory. Podarilo sa nám postúpiť o 0,5 m. Vpredu je vidieť, ako sa chodba približne po metri, opäť spája s podzemným tokom. Či je to predzvesť zväčšenia profilu chodby ukážu ďalšie práce. Akcie sa zúčasnili: Vlado Mucha, Jana Malíková a Peter Čarný.   Fotogaléria: V Ananásovej jaskyni

Zameriavanie Rumunskej pukliny

01.09.2013 19:28
O otváraní ponoru nad Starou Gardou sme už dlhšie uvažovali a tento piatok (30.08.2013) sme sa do toho aj pustili. Keďže z Bratislavy sme vyrážali po tretej, celú akciu sme štartovali až okolo piatej. Robili sme do zatmenia a podarilo sa vykopať asi meter hlbokú sondu, z ktorej sa dalo už zaliezť pod skalu, kde sa stráca voda. Pred kopaním sme vodu odklonili do rúry, ktorá ju vedie až pod vchod jaskyne. Voda z tohto ponoru podľa Peťa Magdolena ide až do dómu nad...

V Rumunskej pukline po 25 rokoch

03.06.2013 12:46
Na prvú víkendovú akciu sme vyrazili už v piatok, krátko po príchode na základňu. Vyšliapali sme k jaskyni 60-teho výročia, ktorej sa momentálne najviac venuje Ondro Trávnik. Keďže miesto činu sa od vchodu jaskyne nachádza asi tak 10 metrov, často sme sa striedali pri práci a oddychovali sme pod stromami pri vchode jaskyne. Za niekoľko hodín práce sme postúpili o necelý meter. Puklina pokračuje ďalej (šírka je asi 15 – 20 cm) a vzduch na pracovisku sa relatívne dobre...

Tri krátke, jedna dlhá

13.05.2013 19:13
   Víkend 10.-12. 5. sa na Borinke niesol v rôznorodých aktivitách. Niektorí členovia (menovite Radovan) začali byť činní už v piatok poobede. Spolu s Peťom Čarným v obchode kúpili sprchovaciu vaničku a Radovan až do noci pracoval na jej inštalácii na základni.  V sobotu ráno prišiel najprv Miky a pomohol Radovanovi uzemniť kúpenú plechovú vaničku. Hlavná aktivita nastala s príchodom Tomáša a Evy Ďurkových spolu s Vladom Muchom...

Opäť jaskyňa Sedmička

20.03.2013 19:42
Počasie nepoľavilo ani tento víkend. Vody tečie stále veľa, navyše pribudol sneh a mráz. Ako aj po minulé víkendy, ostáva tu prívetivá jaskyňa Sedmička. Naposledy sme meranie ukončili v Tiffanyho pukline; do nej ale nepreliezol Radko, keď sa mu prielez zdal pritesný. Tentokrát sme do jaskyne nebrali meracie náčinie, ale iba vŕtačku, kladivo a sekáč. Cestou na naplánované pracovisko sme rozširovali úzku dieru s prievanom, ktorú spozoroval Radko pri minulej meračskej akcii....

Meranie v Sedmičke pokračuje

11.03.2013 17:51
Po trojtýždňovej prestávke zapríčinenej chorobami, služobnými cestami, kalamitným počasím,  lenivosťou a inými neodkladnými povinnosťami sme opäť uskutočnili akciu do podzemia Borinského krasu. Zišli sme sa na základni už v piatok poobede a nahromadená speleologická energia nás nasmerovala do jaskyne hneď večer. Na výber je momentálne iba málo lokalít; na povrchu i v podzemí je mimoriadne množstvo vody z topiaceho sa snehu a do väčšiny jaskýň sa nedá...

Premeriavanie vedie k objavom

11.02.2013 16:55
        Veľký odmäk v druhej polovici januára spôsobil rozsiahle topenie snehu, takže sa nedá pracovať v tradičnej zimnej lokalite – v Starej garde. Ani tento februárový víkend hladina v ponárajúcich sa tokoch výrazne neklesla, a preto sme zvolili ako pracovisko jaskyňu Sedmička.        Túto jaskyňu sme začali premeriavať v zimných mesiacoch roku 2010, kedy sme premerali nedostatočne zdokumentované bludiskové partie...

Práce v systéme Garda – Majkova

28.01.2013 15:32
      Jaskynný systém Stará garda – Majkova jaskyňa je výhodným zimným pracoviskom. Robí sa hlboko vnútri v jaskyni pri teplote +8,5 °C, cez víkend to v priemere bolo o 15 stupňov teplejšie než vonku. S rozdielom teplôt súvisí aj silný prievan, ktorý napomáha vetrať pracovisko. Systém nie je ďaleko od základne a aj v čerstvom snehu to k nemu netrvá dlhšie než 20 minút. Pokiaľ sa výrazne netopia snehy, je v jaskyni sucho – zvyčajne...

2. víkend na Košariskách

14.01.2013 14:34
          V poradí už 3. tohtoročnú akciu na dno Starej gardy sme absolvovali piatok večer vo dvojici (Marcel a Csaba). Zrušili sme 2x2 12mm-ové diery, ktoré znamenajú uspokojujúci postup asi 0,4 metra v plazivke, ktorá skokom klesá tiež asi 0,4 metra. V pukline vidno ešte asi 1,5 metra dopredu a je v nej voda. Vody bolo na dne Gardy dosť, teplota vonku nestačila na to, aby voda pod snehom a ľadom zamrzla, a tak sme...

Prvé akcie v roku 2013

09.01.2013 12:25
  Prvú tohtoročnú akciu sme absolvovali v piatok večer (4.1.2013) v čase od siedmej večera do pol dvanástej. Zamerali sme sa na dno Starej Gardy. Keďže nás bolo dosť, okrem rozširovania odtokovej pukliny sme sa venovali aj vypratávaniu medziskládok. Prvé tri diery zrušila dvojica Kučera – Dočolomanský a pri posledných troch sa Maťo vymenil s Petrom Magdolenom. Na dne sa postupuje pomaly, hlavne kvôli zlému vetraniu. Dobrá správa z tohto hľadiska je, že tento...

Hilti puklina pripravená na útok

04.12.2012 15:53
  Keď sme pred vyše rokom začali s novou vŕtačkou rozširovať puklinu s intenzívnym prievanom, nádejali sme sa, že stačia 2-3 akcie a prenikneme do nových chodieb. Nuž spočiatku sme vždy po pár dierach postúpili ďalej, ale charakter pukliny sa nemenil, stále bola vpredu neprielezná, akurát výraznejšie klesla. Do leta sme v nej postúpili asi 10 m, pričom sme sa zahĺbili 8 m. Náročnosť prechodu puklinou na pracovisko na jej konci nás prinútilo zamyslieť sa nad jej...

Rozširovanie Hilti pukliny

06.11.2012 15:48
Po májovom prepojení jaskýň Stará garda a Majkova sa aktivita v tomto systéme vracia do Hilti pukliny, kde sa črtá pokračovanie v smere na jaskyňu Sedmička. Pokračovaniu nasvedčuje odtok vôd ako aj slušný prievan. Predchádzajúce akcie na tomto pracovisku boli zamerané na rýchly postup dopredu, neskôr nadol, avšak pribrzdila nás náročnosť rozširovacích prác na konci, keď bolo nutné opätovne sa pohybovať v stiesnenej pukline a premiestňovanie materiálu bolo mimoriadne...

Záver sezóny

23.10.2012 16:52
    Ako každý rok, aj tento rok sme sa venovali uchovávaniu tradícií a uskutočnili sme Záver sezóny. V skutočnosti však nejde o záver, keďže časy sa menia a jaskyniarska základňa nám dnes už umožňuje pracovať aj v zime. Ide o spoločenskú akciu jaskyniarov zo Speleo Bratislava a širšej oblasti Malých Karpát, ale tiež sympatizantov jaskyniarstva, spojenú s pečením prasaťa na Borinský spôsob. Tento rok sme túto akciu spojili aj...

Návšteva Jubilejnej jaskyne

18.09.2012 18:30
Už minulý týždeň počas akcie v Dujniči (Silnického jaskyňa) sme sa dohodli, že tento víkend navštívime Jubilejnú jaskyňu. Nebol som tam ešte ani ja, ani Marcel, tak sme sa celkom naladili na údajne „najnáročnejšiu jaskyňu Borinského krasu“. Do podzemia sme vstúpili v sobotu poobede cez antikorový uzáver. Peter počas klesania do stále hlbších častí jaskyne hovoril historky z objavovania a uvedomiť si, že celá jaskyňa bola objavená prakticky za jeden rok, bolo veľmi...

Tri ľahšie akcie

12.09.2012 13:54
Prvá akcia počas minulého víkendu bola zameraná na určenie vzdialenosti vrchu stúpajúcej pukliny v tunelovej chodbe v Sedmičke od povrchu. Využili sme na to lavínový vysielač. Na koniec pukliny sme umiestnili vysielač a na povrchu sme signál hľadali prijímačom. Za krátky čas sme namerali najnižšiu hodnotu 10.5 metrov. Príslušné miesto sme nad jaskyňou označili železnou tyčou. Akcie sa zúčastnili: Adam, Igaz a Magdolen. V sobotu sa náš tím rozrástol o Luciu...

Bude mať Sedmička nový vchod?

22.08.2012 08:41
     Jaskyňa Sedmička patrí k stáliciam Borinského krasu s viacerými obdobiami aktivity a s tým súvisiacimi objavmi. Obdobie prvej polovici 90. rokov bolo v znamení objavovania a zameriavania labyrintových horných partií v tejto jaskyni. Po vyše 100 objavených metroch sme vtedy skončili vo Výstavnej sieni, odkiaľ stúpa smerom k povrchu mohutnejší komín a na opačnom konci siene je závalové pokračovanie s prievanom. Pre obtiažny...

Ľahšia akcia v Starej garde

21.07.2012 15:48
Celú zimu sa jaskyniari tešia na horúce letné mesiace, kedy po namáhavom výkone v studenej jaskyni človek vyjde pred vchod a môže sa vyvaliť do trávy, alebo posedieť na zemi a vypiť si svoje pivo. Keď však skutočné leto príde, jaskyniari sa rozpŕchnu po dovolenkách alebo po stavbách či záhradách a v krase zrazu niet pracovníkov. Z dlhoročných záznamov bratislavskej skupiny vyplýva, že počas júla a augusta sa v Borinskom krase uskutočnia len 2-3 akcie....

Po roku znova v Ananáske

06.06.2012 09:12
  Prvú víkendovú akciu sme vo dvojici (Magdolen, Igaz) absolvovali už v piatok večer, kedy sme sa rozhodli rozšíriť prechod z Majkovej jaskyne do Starej Gardy. Úžinu vo vertikálnej časti prechodu sme upravili piatimi dierami a presunuli sme sa k ďalšej problematickej časti jaskyne Stará garda, k vstupu do Hnilej chodby. Tá bola tak úzka, že doterajších náštevníkov chodby by bolo možné porátať na jednej ruke. Po chvíli vŕtania sa nám podarilo vchod rozšíriť,...

Oslavujeme

23.05.2012 09:32
Počas tohto víkendu prebehla na Košariskách intenzívna oslava. Oslávili sme s našim priateľom, a mimochodom predsedom našej skupiny, Peťom Magdolenom jeho 50. narodeniny. Jeho asi netreba predstaviť, je to charakteristická osoba  slovenského jaskyniarstva s typickým štýlom a humorom. Za tých pár rokov, čo chodím medzi bratislavských jaskyniarov, som mal šťastie zažiť s ním v rámci pracovných akcií všetko možné od úplnej únavy až po radosť z objavu....

Spojenie

14.05.2012 16:28
Dlho očakávané prepojenie jaskýň Majkova a Stará garda sa stalo skutočnosťou dňa 12. 5. 2012 o 00.20 hod.      Akcia bola v rámci skupiny náležite ohlásená, a tak sa na ňu prichystalo viacero členov. V piatok poobede prišlo na základňu autom, autobusom i bicyklom šesť jaskyniarov a ďalší boli ohlásení, že ešte prídu neskôr večer. Do Majkovej jaskyne sme sa o siedmej večer vybrali štyria a neskôr, asi o dve hodiny prišli...

Spojenie sa blíži

30.04.2012 13:38
Aj posledný aprílový víkend sme pracovali na prepojení jaskýň Stará garda a Majkova. Na plánovanú piatkovú večernú akciu sa však nedostavil potrebný počet jaskyniarov, a tak sme oproti plánu nešli pracovať z oboch strán, ale zvolili sme len rozširovanie od Starej gardy. Bez väčších problémov sme v trojici prešli celou jaskyňou až na koniec do Hnilej chodby. Prvý úspech bol v tom, že sme našli plastovú fľašku, ktorú sme pred týždňom hodili do pukliny na dne Majkovej...

Majková-Garda-Ponor trpaslíkov

23.04.2012 09:56
Po súčasnej akcii koncom marca v j. Stará garda a Majkova  sme sa tento víkend v piatok vrátili na miesto činu v j. Majkova. Tam nás čakala uzučká puklina s prievanom, ktorú sa nám podarilo objaviť preto, lebo sme sa držali smeru, odkiaľ najlepšie bolo počuť hlas kolegov zo Starej gardy. Aj keď sme neplánovali dlhšiu akciu, potiahli sme od siedmej večera do druhej rána a postupne sme odkryli pokračovanie pukliny, ktorá má asi celkovo pol metra do šírky, ale je predelená na...

Útok z dvoch strán

03.04.2012 18:05
V sobotu okolo pol jednej vyrážame z chatky. Je nás dokopy šesť, ale pri potoku, kde obvykle umývame atombordely, sa delíme na dve skupiny. Štyria (Ondro, Miki, Radko a Csaba) ideme do Majkovej, kým zvyšní dvaja (Peťo a Roman) idú do Gardy. Obidve skupiny sú vybavené vŕtačkami a v pláne je z dvoch strán zaútočiť na puklinu, ktorá spája obidve jaskyne. Pohľad z Majkovej j. U nás na samom spodku Majkovej puklina smeruje dole, ale je úzka. Pozitívum...

O kus bližšie k spojeniu

27.03.2012 12:53
Po čase sme sa znovu zišli v dostatočnom počte, aby sme mohli účinne pôsobiť v Majkovej jaskyni. Od minulej akcii s Peťom Holúbekom a Rusom Sašom ostala na dne kopa drviny pripravená na vynesenie. V sobotu doobeda sme sa na základni zišli piati (Miro a Radko na bicykloch) a tradične na obed sme vyrazili do Majkovej jaskyne. Na dne sme nainštalovali čisté lano a vo vedrách sme postupne vyťahovali štrk a kamene od minula. Zistili sme, že na túto činnosť...

Zrušená akcia v Starej garde

12.03.2012 12:56
V sobotu ráno, po splnení občianskych povinnosti v súvislosti s voľbami vyrážame vo dvojici Roman Antoška a Csaba Igaz na Košariská. V pláne sú práce v Hilti pukline, kde sme od minulého roka, kedy sme tam zničili vrták, nepôsobili. Nabalení všetkými potrebnými pomôckami vyrážame do jaskyne Stará garda niečo pred dvanástou. Pri vchode jaskyne nás už ale čaká nepríjemné prekvapenie. Všetky odvodové cesty potoka na povrchu sú upchaté a tým sa voda...

Medzinárodný víkend

01.03.2012 08:48
Príprava na víkend nastala už vo štvrtok, kedy sme v dvojici s P. Holúbekom merali súradnice vchodov do jaskynného systému vo Veľkom Prepadlom. Večer bol Peťo vo Viedni na letisku vyzdvihnúť ruského jaskyniara Alexandra z mesta Perm na Urale a v piatok sme už spoločne pracovali v tradičnom zimnom pracovisku – v Majkovej jaskyni. Postupovali sme na dne v šikmo uklonenej pukline s prievanom pomocou vŕtačky a dosiahli zvyčajný postup asi ¾...

Studený víkend v dobrej nálade

15.02.2012 10:21
        Po piatkových nepríjemnostiach na základni (prasknutý guľový ventil v šachte a niekoľkohodinové mrznutie, kým sme teplotu na chatke zvýšili z -7°C aspoň na +10°C) sa sobota naštartovala príjemne: všetci, ktorí sa v stredu sľúbili na brigádu s drevom, aj prišli. Dokonca sa pridali aj ďalší ľudia, a tak sme prácu s drevom zvládli za necelú hodinku a vo vynikajúcej nálade.         Večer...

Zimný rozbeh pokračuje

31.01.2012 13:29
    Podobne ako v predchádzajúci víkend sa aj teraz uskutočnili tri akcie v troch jaskyniach. Tradične sme v sobotu zavítali na obľúbené pracovisko na dne Majkovej jaskyni. Tým, že sme boli piati, sa darilo súčasne vŕtať, vyťahovať materiál a aj ho ukladať dozadu do spodnej časti Učiteľskej pukliny. S dvoma baterkami sme vyvŕtali spolu 14 dier, čo je v Majkovej zatiaľ rekord. V šikmo uklonenej pukline sme tak postúpili jeden meter, pričom polovica dier bola určená na rozšírenie...

Tri akcie

24.01.2012 09:57
Sobotňajšia akcia už tradične pre istú skupinu jaskyniarov znamená prácu v Majkovej, hlavne po minulotýždňovej úspešnej zvukovej skúške medzi Majkovou jaskyňou a Starou Gardou. Tentokrát sme vyskúšali prácu v novej zostave: Peťo robil na čelbe, Viktor a ja sme sa striedali pri ťahaní a presúvaní vedier smerom ku skládke a Ondro ukladal vyťažený materiál. Celkovo sme vyťažili 36 vedier a postúpili asi o pol metra, no plazivka je oveľa pohodlnejšia, lebo sa podarilo rozbiť aj prekážajúce veľké...

Úspešná zvuková skúška

16.01.2012 19:32
Už to vyzeralo, že pokus o akustické prepojenie jaskýň Stará garda a Majkova opäť odložíme. Hoci v stredu na schôdzi sa viacerí sľúbili na sobotňajšiu akciu, v piatok sme prišli na základňu len dvaja. A keď v sobotu ráno zatelefonovali dvaja kľúčoví jaskyniari, že prídu až na večer, akcia bola vážne ohrozená. Situáciu vyriešil príchod Kamila, ktorý prišiel presne o 11.00. Nechcelo sa mu čakať na zvyšok tímu a išiel po nich do Bratislavy. Takže už o druhej sme sa začali baliť do podzemia....

Úder na dvoch frontoch, alebo akcia Majková a akcia Prepadlé

10.01.2012 09:57
Majková Prvú svoju tohtoročnú akciu som absolvoval v Majkovej jaskyni s Radkom v piatok večer (6.1.). Už pri zostupe do pukliny pod Učiteľskou ma prekvapilo množstvo vyťaženého materiálu, ktorý zníži hlbku pukliny takmer na polovicu. Druhé prekvapenie prišlo v Sonde utrpenia, kde sa teraz zmestia aj traja. Bolo proste vidno, že chlapci sa cez sviatky neflákali a počas pár akcií spravili obrovský kus práce. My sme sa s Radkom zamerali na plazivku, ktorá smeruje do doliny a postupne...

Koniec roka 2011 po jaskyniarsky

02.01.2012 18:39
Posledné dni minulého roku sme sa rozhodli stráviť na našej základni.  Prišli sme v stredu a začala bežná procedúra so zakurovaním a keďže je to procedúra niekoľko hodinová tak sme si na zohriatie veru museli aj niečo vypiť. Po bežných činnostiach sme vo večerných hodinách  vyrazili do Majkovej jaskyne na pracovisko pukliny utrpenia.  Keďže sme tu boli pred pár dňami, tak bolo všetko od začiatku jasné. Navŕtať a rozmeniť  bloky balvanov a transport...

Pracovná akcia v sonde utrpenia

22.12.2011 18:54
Na stredňajšej schôdzi sme sa spontálne dohodli, že pred vianocani si dáme ešte jednu porciu riadnej driny. Ráno sa stertáme o ôsmej a vyrážame na základnu. Náš cieľ je postúpiť do hĺbky v sonde utrpenia. Na úvod nás čaká rozmieňanie veľkých blokov, ktoré sú utopené v bahnitej ostrohranej suti. Menšie bloky sa snažíme transportovať pomocou kladky hore do učiteľskej pukliny. Priestor sa značne redukuje a s čoraz väčšími problémami sa dá vôbec otočiť s vedrom plným materiálu. V...

Predvianočné sprevádzanie a postup sondou utrpenia

20.12.2011 14:23
V piatok sa stretávame väčšia partia na chatke a rozkurujeme. Pripravujeme kombinézy, svetlá a ostatné veci na sobotňajšiu akciu. V sobotu ideme sprevádzať. Prišla skupina mladých ľudí z Univerzitného Pastoračného Centra v Bratislave. Poobliekame sa a po teplom čaji vyrážame. Peťo Magdolén a Peťo Čarný idú so šiestimi do Sedmičky a Martin Kučera, Marcel Adam a Csaba Igaz s ôsmymi do Starej gardy. Akcie prebehli prirodzene hladko a dohodli sme sa, že sa prídu pozrieť aj do Prepadlého. Večer...

Zamerané priestory pod Majkovou jaskyňou

14.12.2011 09:42
    Na sobotňajšiu akciu do Starej Gardy sme vyrazili piati s cieľom zamerať chodby, z ktorých bola lavínovým vyhľadávačom zistená najkratšia vzdialenosť do Majkovej jaskyne.     Meráky a vŕtačku sme rozložili do dvoch transporťákov a tak aj plazivky a užiny na konci Merkaptánovej pukliny sme prekonali bez väčšieho úsilia.     V Polnočnom dóme sme sa postupne rozložili do najlepšej formácie: ja som vřtal body...

Opäť bližšie k spojeniu jaskýň

06.12.2011 10:29
Za minulý mesiac sme sa v Majkovej jaskyni dostali dobrých 5 m nižšie a aj posledná (ešte októbrová) akcia v Starej garde viedla k objavu kratšej chodby v závalových partiách v správnom smere na Majkovu. Všetky tieto postupy nás napĺňajú predstavou, že v oboch pracoviskách sme už neďaleko od seba a treba len správne zakopnúť, alebo odhodiť správny balvan, aby sme z jednej jaskyne videli do druhej. Na potvrdenie takejto hypotézy sa už dávnejšie...

Nové okenice a nová prerspektíva v Majkovej jaskyni

05.12.2011 14:50
V sobotu (26.11.) sa stretáme na chatke s cieľom výroby okeníc. Pôvodný zámer sa rieši za pochodu pričom sa vychytávajú chyby. Do práce sú zapojení všetci účastníci akcie. Obrába sa kov a drevo, zdokonaľuje sa mechanizmus nasádzania a zaistenia. Na koniec pracujeme potme a každý pociťuje nastupujúci chlad noci, čo je cítiť aj v chatke z celodenného otvárania okien.  Stanovený plán plníme a večer sú osadené všetky okenice. Zúčastnený: Tomáš...

Práce v Majkovej sa rozbehli

22.11.2011 13:02
Pohľad do kalendára dával tušiť zvýšenú aktivitu, keďže sviatok 17. novembra pripadol na štvrtok a väčšina pracujúcich si brala voľno aj na piatok. Túto aktivitu si však jaskyniari šetrili na domáce práce, a tak bol problém zohnať pracovníkov do jaskyne. Napokon sme sa našli dvaja na piatok (Ivanický, Magdolen) a ešte pred obedom sme zostúpili na dno Majkovej jaskyni do Učiteľskej pukliny. Ako sme prezerali priechod do jej spodnej časti, usúdili sme, že to nie je dostatočne...

Postup v Majkovej jaskyni

14.11.2011 11:58
Pracovnú akciu sme s Marcelom naštartovali v sobotu, okolo jednej poobede. Rýchlo sme zišli v Majkovej jaskyni do Učiteľskej pukliny tam, kde sme robili aj minulý týždeň. Postupne sme navŕtali a zrušili 3 diery. Vápenec bol rozpukaný, pracne sme ho museli rozoberať  bez kladiva, ktoré sme zabudli na základni. Nakoniec sa nám vrch pukliny, ktorá je pod Učiteľskou a je s ňou paralelná, podaril rozšíriť tak, že sa do nej dalo naliezť. K tomu, aby sme sa...